Det følger av trygderettsloven § 7 sjette ledd at retten kan settes med tre eller fem medlemmer «når det må antas at rettens avgjørelse kan bli bestemmende for praksis på et saksområde». Dette er gjerne saker som reiser vanskelige, uavklarte og/eller prinsipielle spørsmål. At bestemmelsen bruker ordet «kan» og ikke «skal» innebærer at der vilkårene er oppfylt må det gjøres en konkret vurdering av om det er nødvendig og hensiktsmessig å forsterke retten. Det er Trygderettens leder som beslutter dette.
Rettens administrator vil normalt gjøre en selvstendig vurdering av om de problemstillinger saken reiser tilsier at den bør settes med tre eller fem medlemmer (forsterket rett). Der administrator mener saken reiser prinsipielle eller uavklarte spørsmål, vil dette bli forelagt for Trygderettens leder for vurdering. Hver av partene i en ankesak kan også anmode om at retten settes med tre eller fem medlemmer. En slik anmodning kan gjøres både i anke, oversendelsesbrev, eller i senere prosesskriv. Det vil være opp til Trygderettens leder om dette skal gjøres i den enkelte sak.
Her kan du søke i avsagte femmedlemskjennelser på Lovdata.
Prinsipielle kjennelser under arbeid
Ankenummer | Saken omhandler |
24/2557 | Saken gjelder rett til graderte sykepenger etter folketrygdloven § 8-13 første ledd. Spørsmålet er om omsorgsstønad, som er registrert som frilansinntekt fra barne- og familietjenesten, skal medregnes ved vurderingen av om den ankende parts evne til å utføre inntektsgivende arbeid er nedsatt med minst 20 prosent. Rett satt med fem medlemmer. |
26/666 | Saken gjelder lovligheten av endringer i folketrygdloven kapittel 17 med overgangsregler i kapittel 17A, som medførte at ytelse til gjenlevende ektefelle gikk fra en løpende ytelse til en tidsbegrenset ytelse, jf. § 17 A-3. Den ankende part har anført at lovendringen er i strid med grunnloven § 97 og Norges internasjonale forpliktelser. Nav klageinstans har bedt om forsterket rett, og det er besluttet at rett settes med fem medlemmer. |
24/4089 | Saken gjelder behandlingen av nytt krav om uføretrygd når et tidligere krav er avslått fordi vilkåret i § 12-2 om forutgående medlemskap ikke var oppfylt. Tidligere avslag ble stadfestet av Trygderetten i 2017. Det foreligger sprik i Navs og Trygderettens praksis ved behandlingen av lignende saker. Spriket gjelder om et nytt krav om uføretrygd skal realitetsbehandles eller er endelig avgjort og behandles som anmodning om omgjøring/gjenopptak av den tidligere saken. Rett satt med fem medlemmer. |
23/2166 | Saken gjelder reduksjon av uføretrygd ved opphold i psykiatrisk institusjon, jf. folketrygdloven § 12-19. Uføretrygd skal ikke reduseres «under opphold i somatiske sykehusavdelinger», og den ankende part har anført at det er diskriminerende at det i loven dannes et skille mellom to grupper: de som er somatisk syke og de som er psykisk syke. Rett satt med tre medlemmer. |
21/3857 | Saken gjelder avslag på refusjon for tannbehandling i Polen. Avslaget er begrunnet med at behandlende tannlege i Polen ikke har slik spesialisering som kreves for å kunne få refusjon for lignende behandling i Norge, jf. tannforskriften § 3(3). Rett satt med fem medlemmer. |