Det følger av trygderettsloven § 7 sjette ledd at retten kan settes med tre eller fem medlemmer «når det må antas at rettens avgjørelse kan bli bestemmende for praksis på et saksområde». Dette er gjerne saker som reiser vanskelige, uavklarte og/eller prinsipielle spørsmål. At bestemmelsen bruker ordet «kan» og ikke «skal» innebærer at der vilkårene er oppfylt må det gjøres en konkret vurdering av om det er nødvendig og hensiktsmessig å forsterke retten. Det er Trygderettens leder som beslutter dette.

Rettens administrator vil normalt gjøre en selvstendig vurdering av om de problemstillinger saken reiser, tilsier at den bør settes med tre eller fem medlemmer (forsterket rett). Der administrator mener saken reiser prinsipielle eller uavklarte spørsmål, vil dette bli forelagt for Trygderettens leder for vurdering. Hver av partene i en ankesak kan også anmode om at retten settes med tre eller fem medlemmer. En slik anmodning kan gjøres både i anke, oversendelsesbrev, eller i senere prosesskriv. Det vil være opp til Trygderettens leder om dette skal gjøres i den enkelte sak.

Her kan du søke i avsagte femmedlemskjennelser på Lovdata.

Prinsipielle kjennelser under arbeid

AnkenummerSaken omhandler
24/2260Saken gjelder krav til mors aktivitet når bare far har opptjent rett til foreldrepenger, og far søker om å utsette uttaket, jf. folketrygdloven § 14-13. Spørsmål om aktivitetskravet gjelder også ved fars utsettelse av uttaket, ikke bare ved selve uttaket av foreldrepengene. Nav klageinstans anmodet om at rett ble satt med fem medlemmer, som ble etterkommet.
24/728Saken gjelder beregning av trygdetid ved innvilgelse av uføretrygd til medlem med flyktningstatus. De særlige regler for flyktninger i folketrygdloven («flyktningfordelene») ble opphevet med virkning fra 1. januar 2021. Det prinsipielle spørsmålet er betydningen av en tolkingsinstruks Arbeids- og inkluderingsdepartementet ga til Arbeids- og velferdsdirektoratet i oktober 2022, som innebærer at selv om kravet er satt fram etter 1. januar 2021 kan tidligere gunstige regler anvendes dersom vilkårene i folketrygdloven § 22-13 (7) er oppfylt. Innholdet i instruksen er tatt inn i Navs rundskriv til § 22-13 (7). Rett satt med fem medlemmer.
23/02600Saken gjelder medlemskap i folketrygden som yrkesaktiv. Forholdet mellom det trygderettslige og arbeidsrettslige arbeidstakerbegrepet. Saken har også sider til lex loci laboris prinsippet i trygdeforordningen artikkel 11 (3) (a). Rett satt med fem medlemmer.
23/2231Saken gjelder reduksjon av alderspensjon i forbindelse med opphold på institusjon, jf. folketrygdloven § 19-21. Spørsmålet er om alderspensjonen skal reduseres for dager medlemmet som et ledd i behandlingen er hjemme for å øve på hjemmesituasjonen, og verken mottar kost eller losji. Rett satt med tre medlemmer.
23/2166Saken gjelder reduksjon av uføretrygd ved opphold i psykiatrisk institusjon, jf. folketrygdloven § 12-19. Uføretrygd skal ikke reduseres «under opphold i somatiske sykehusavdelinger», og den ankende part har anført at det er diskriminerende at det i loven dannes et skille mellom to grupper: de som er somatisk syke og de som er psykisk syke. Rett satt med tre medlemmer.
21/3857Saken gjelder avslag på refusjon for tannbehandling i Polen. Avslaget er begrunnet med at behandlende tannlege i Polen ikke har slik spesialisering som kreves for å kunne få refusjon for lignende behandling i Norge, jf. tannforskriften § 3(3). Rett satt med fem medlemmer.