Fra 15. oktober 2025 blir det gjort endringer i reglene om fri sakførsel, og det innføres en digital søknadsportal.
Regelendringer og ny søknadsløsning
Endringene gjelder for saker der prosessfullmektigen begynte oppdraget 15. oktober2025 eller senere. Nærmere informasjon og lenke til søknadsportalen finner du nedenfor.
I saker der prosessfullmektigen begynte oppdraget før 15. oktober 2025, gjelder de tidligere reglene. I disse sakene må søknad sendes til Trygderetten pr. post eller via eDialog. Nærmere informasjon finner du her.
Søknadsportalen for rettshjelp
Statens sivilrettsforvaltning er sentral rettshjelpsmyndighet. Sivilrettsforvaltningen har i samarbeid med Domstoladministrasjonen, Trygderetten, Statsforvalterens fellestjenester og statsforvalteren laget en felles digital løsning for søknader om rettshjelp. Løsningen vil selv sørge for at søknaden blir sendt til rett instans.
Du kan lese mer om hvilke sakstyper de ulike instansene behandler på sivilrett.no.
Hvem kan søke?
Både privatpersoner og advokater som søker på vegne av sin klient kan søke om rettshjelp gjennom den nye løsningen.
Hva inneholder søknadsskjemaet?
I søknadsskjemaet må du svare på noen spørsmål om deg selv, og forklare hva slags type sak du har behov for bistand i. Vi kan også trenge at du laster opp dokumentasjon på enkelte forhold knyttet til saken. I de fleste sakstyper er det et krav for å få rettshjelpsstøtte at søker oppfyller bestemte inntekts- og formuesgrenser. I disse sakstypene vil det derfor hentes inn økonomiske opplysninger om deg fra Skatteetaten. Det blir også innhentet økonomiske opplysninger om ektefelle/ samboer. Du vil få en foreløpig beregning av om de økonomiske vilkårene er oppfylt, og hvilken andel av utgiftene du kan forvente å måtte betale selv (egenandelsprosent). Det er imidlertid instansen som behandler søknaden som treffer avgjørelsen om hvorvidt søknaden innvilges, og om hvilken egenandel som eventuelt skal betales.
Har du vansker med å søke digitalt?
I utgangspunktet skal de fleste kunne bruke det digitale søknadskjemaet. Enkelte har likevel ikke mulighet til dette. Det gjelder blant annet personer uten digital ID, personer som ikke har norsk identitetsnummer, og personer som søker på vegne av noen de er verge for.
Hvis du ikke kan bruke søknadsportalen, kan du benytte et PDF-skjema. Det utvikles egne PDF-skjemaer for søknader til de ulike virksomhetene som behandler søknader om rettshjelp. Du kan lese mer om hvilke sakstyper de ulike instansene behandler på sivilrett.no.
Bruker du PDF-skjemaet for å søke må det sendes direkte til Trygderetten som skal behandle søknaden. PDF-skjemaet som skal benyttes for søknader til Trygderetten finner du her:
Rettshjelpsstøtteordningen er subsidiær
Hvis du kan få dekket behovet ditt for juridisk bistand på andre måter enn ved offentlig rettshjelpsstøtte vil du som hovedregel ikke få rettshjelp. Dette gjelder for eksempel hvis du har en forsikring eller medlemskap i en organisasjon som dekker slike utgifter. Kommunale og statlige virksomheter har plikt til å veilede deg på sine områder. Normalt får du derfor ikke støtte til advokatbistand i saker overfor offentlige forvaltningsorganer. Du kan lese mer om hvilke saker som omfattes av ordningen, og hvilke saker som typisk ikke omfattes, på sivilrett.no.
Rettshjelpskalkulator
For noen saker gis det behovsprøvd rettshjelp. Det betyr at man bare har rett på rettshjelp hvis man han betalingsevne under en viss grense. Med vår rettshjelpskalkulator kan du få en foreløpig beregning på om du fyller de økonomiske vilkårene, og hvilken egenandelsprosent du kan forvente. Rettshjelpskalkulatoren ligger både innenfor og utenfor innlogging. Hvis du logger inn i portalen, vil kalkulatoren forsøke å innhente økonomiske opplysninger om deg fra Skatteetaten og Folkeregisteret. Hvis du benytter deg av kalkulatoren utenfor innlogget side, må du selv legge inn informasjonen kalkulatoren har behov for.